Menu openen

Brommersprint

In samenwerking met de Nederlandse scooter sprint competitie (NSSC) wordt er in 2017 wederom getracht een spannende race neer te zetten. Na de zeer geslaagde samenwerking in 2014, 2015 en 2016 slaan beide organisaties wederom de handen ineen. Het doel is nog snellere tijden op het mooie asfalt van de P.W. Janssenweg te Jubbega.

Wie is de NSSC en wat doen zij? De NSSC is een redelijk nieuwe organisatie die alle lokale sprints bijeen heeft gebracht tot één landelijke competitie. Het basisidee van de organisatie is het creëren van meer onderlinge strijd waarbij de grenzen van mens en machine worden opgezocht. Dit resulteert elk jaar in meer vermogen, een lager totaalgewicht van de machines en het uiteindelijke doel van elke deelnemer; snellere tijden. Met groeiende bezoekersaantallen zijn de wedstrijden weer ouderwets populair!

Voor het technische reglementen en inschrijvingen  http://www.stichting-sbo.nl/

Klassen

Hieronder leest u meer over de klassen waarin u kunt deelnemen.
Standaard Automaten 75cc
In deze klasse word veelal gereden met Puch en Tomos automaat brommers, er is geen minimaal gewicht in deze klasse dus de strijd om een zo laag mogelijk totaalgewicht is erg groot, ondanks dat deze machines een beperkte overbrenging hebben, zijn de topsnelheden in deze klasse indrukwekkend!
Aantal kernpunten in deze klasse:
Extreme Automaten 80cc
In deze klasse word veelal gereden met zelfbouw machines, er is geen minimaal gewicht in deze klasse dus de strijd om een zo laag mogelijk totaalgewicht is erg groot, ondanks dat deze machines een beperkte overbrenging hebben, zijn de topsnelheden in deze klasse indrukwekkend!
Kernpunten van deze klasse:
Schakel 50cc
De klasse voor schakelbrommers, deze klasse is van oorsprong bedoeld voor straatbrommers die ook een sprintje trekken, tegenwoordig zijn er ook schakels bij welke volledig gericht zijn op de sprintscene.
Kernpunten voor deze klasse:
Schakel 70cc
De klasse voor schakelbrommers, deze klasse is van oorsprong bedoeld voor straatbrommers die ook een sprintje trekken, tegenwoordig zijn er ook schakels bij welke volledig gericht zijn op de sprintscene.
Kernpunten voor deze klasse:
Pro Stock 90cc
De pro Stock klasse deze klasse is voor de die-hard schakelbrommers, deze klasse vertegenwoordigd zwaar verbouwde machines met een maximale cilinderinhoud tot 90cc, deze klasse staat garant voor veel spektakel!
Kernpunten voor deze klasse:
Super Stock 125cc
De schakelklasse welke van oorsprong uit Genemuiden komt, en bedoeld is voor machines met een Honda MB8 motorblok, deze machines worden vaak verbouwd tot ware sprintmonsters en hebben de grootste cilinderinhoud van het startveld.
Kernpunten van deze klasse:
Scooter sport 70
De instapklasse: ScooterSport 70. Deze klasse is uitermate geschikt voor alle nieuwe en jonge talenten die willen kennismaken met het scooter sprinten bij het NSSC. Ondanks je veel vrijheid hebt in het reglement voor het bouwen van je machine moet men toch met een totaal gewicht van 140KG aan de start staan en mag je niet eerder een kampioenschap gehad hebben bij de SBO! dankzij deze regels krijgen nieuwe talenten de kans om op een eerlijke manier de SBO sprint competitie strijd aan te gaan.

Enkele kernpunten van deze klasse:

Scooter 70B
Scooter70B is een klasse welke afstamt van de oude ‘Scooter Standaard’ klasse. Het minimale gewicht namelijk 140KG is nog steeds hetzelfde gebleven alleen heeft de (meestal wat zwaardere rijder) meer vrijheid om zo dicht mogelijk bij dat gewicht te komen.
Scooter70B is een interessante klasse voor jou als je wat zwaarder bent en toch wilt mee doen voor het kampioenschap. In deze klasse is nagenoeg alles toegestaan zoals in de Scooter70A behalve dat het gewicht ten minste 140KG moet zijn (totaal met kleding en rijder)
Aantal kernpunten van deze klasse:
Scooter 70A
Scooter70A is de klasse die voorheen gezien kon worden als de Scooter70 klasse. De letter A is te danken aan het feit dat er 2 klassen zijn namelijk A en B waarbij de klassen erg op elkaar lijken maar Scooter70A geen gewichtseis heeft.
Al vanaf het begin is Scooter70A een erg competitieve klasse geweest. In deze klasse word er vanuit de basis met een complete scooter gereden maar biedt het reglement behoorlijk veel vrijheid om aanpassingen te doen om prestaties (o.a. gewicht en vermogen) te doen optimaliseren. Vaak zien we in deze klasse de wat lichtere rijders starten en word er gemiddeld genomen elke wedstrijd door meerdere deelnemers onder de magische 6.5 seconde grens gereden.
Bij deze klasse spelen de bouw van de machine, het totaal gewicht en de concentratie en het lef van de rijder een erg grote rol om voor aan mee te strijden in het kampioenschap.
Enkele kernpunten van de klasse;

Scooter special 80cc
Scooter Special klasse was van oorsprong de ‘budget’ klasse bij de SBO. Echter doet deze klasse niet meer eer aan deze naam want het niveau bereikt soms ongekende hoogte. Ondanks er vaak niet veel energie gestoken word in het uiterlijk van de machine word dit wel gedaan in het zo efficiënt construeren van het rijwielgedeelte. Daarnaast word er veel door ontwikkeld in het blok en is een wheelybar toegestaan in deze klasse.
Deze klasse is geschikt voor jou als je veel geeft om motoren techniek maar je een beperkt budget hebt en niet zover wilt gaan als dat bijvoorbeeld in de Super Special klasse dat word gedaan.
Enkele kernpunten van deze klasse:
Super special A 100cc
De klasse Super Special bestaat al vanaf de start van het scooter sprinten bij de SBO. Deze klasse staat voor techniek en ultieme prestaties. Ieder jaar weer zoeken rijders en monteurs de grenzen op om kracht om te zetten in tijd op de 150 meter.
Door de tijd heen werden er jaar op jaar records verbroken en word er in deze klasse het hardst gereden. Door Heiko&Henkie een run zelfs al onder de 5.6 seconde! Allerlei techniek word er ingezet om prestaties te verbeteren waaronder lachgas, cilinders tot maar liefst 90+cc en tegenwoordig zien we ook 2 x 50cc motoren aan de start!
Enkele kernpunten van deze klasse:
Super special B 100cc
De klasse Super Special bestaat al vanaf de start van het scooter sprinten bij de SBO. Deze klasse staat voor techniek en ultieme prestaties. Ieder jaar weer zoeken rijders en monteurs de grenzen op om kracht om te zetten in tijd op de 150 meter.
Enkele kernpunten van deze klasse:
Wilt u zeker weten dat u in één van de bovenstaande klasses past? Lees het reglement; http://www.nssc.nl/wp-content/uploads/2015/06/Reglement-1-NSSC-20161.pdf
 
 
 nssc_logo-e1391776163723.png